Nyomtatás

A cigaretták csomagolása még mindig félrevezeti a fogyasztókat

Írta: Szdv.hu Dátum: . Rovat: Hírek

A cigaretták csomagolása még mindig félrevezeti a fogyasztókat Egy friss kutatás arra utal, hogy a jelenleg hatályos szabályozások révén nem sikerült eltüntetni a cigarettásdobozokról a félrevezető információkat, hiszen a fogyasztók túlnyomó többsége azt hiszi, hogy azok a cigaretták kevésbé veszélyesek, amelyek csomagolásán olyan szavak olvashatók, mint  "silver" vagy "lágy", alacsonyabb számok szerepelnek a márkanévben, világosabb színű a dobozuk, vagy szűrők képei vannak feltüntetve rajtuk.

Tiltott szavak: light, mild, silver

Kanadai kutatók szerint a jelenleg is tiltott szavak listáját (mint például "light", "mild" - "enyhe" - vagy "alacsony kátránytartalmú") további kifejezésekre is ki kellene terjeszteni, illetve bizonyos dizájnelemeket is be kellene tiltani, hogy megóvják a fogyasztókat attól, hogy tévesen azt gondolják, egyes márkák kevésbé ártalmasak, mint mások.

A kutatók 312 dohányzó és 291 nemdohányzó személy benyomásait vizsgálták fiktív cigarettásdobozok alapján. Megkérdezték őket, hogy a párban bemutatott dobozok közül melyiket vélnék lágyabb ízűnek, melyikről gondolják, hogy kevesebb kátrányt tartalmaz, és melyiket választanák, ha az egészségügyi kockázatot szeretnék csökkenteni. A vizsgálati személyek rendre azokat választották, amelyek dobozán "silver" szerepelt "full flavour" helyett, "lágy" vagy "enyhe" a "klasszikus" helyett, "light" az "ultra-light" helyett, illetve alacsonyabb szám szerepelt a márkanévben, pl. 6 a 10 helyett, ahol világosabb színeket használtak, vagy füstszűrő volt feltüntetve a dobozon.

"A dohányreklámok egyik fő célja, hogy megnyugtassák a fogyasztókat a termék egészségügyi kockázatait illetően, s hogy megerősítsék azt a tévhitet, hogy egyes márkák kevésbé ártalmasak, mint mások" – mondta a kutatást vezető David Hammond, a kanadai Waterloo-i Egyetem egészségtudományi professzora. "A valóság az, hogy minden cigaretta egyformán veszélyes, függetlenül a szűrő típusától, a doboz színétől vagy attól, hogy mi van rajta feltüntetve." Ezek az eredmények vezettek a "szabványosított" cigarettásdobozok ötletéhez: minden doboz ugyanúgy nézne ki, kivéve a márkanevet, amelyet meghatározott betűmérettel, betűtípussal és elhelyezéssel lehetne feltüntetni.

"Úgy vélem, a szabványosított csomagolás hasonló pályát futna be, mint az egészségkárosításról szóló figyelmeztetések: ha egy országban bevezetik, hamarosan többek is követik majd, végül teljesen értetlenül fogunk visszatekinteni arra, hogy halálos szereket vonzó csomagolásban kínálgattunk" – tette hozzá Hammond.

...

Cikk olvasása az eredeti oldalon...