Nyomtatás

Tiniket célozzák a dohánycégek

Írta: Szdv.hu Dátum: . Rovat: Hírek

Tiniket célozzák a dohánycégek Amerikai kutatók szerint a vezető dohánygyárak a tinédzsereket célozzák meg reklámjaikkal. A cél, hogy rávegyék a gyerekeket a káros szenvedélyre, és hogy megpróbáljanak egy adott márkát vonzóvá tenni.

Az általános- és középiskolás diákok körében továbbra is a Marlboro, a Newport és a Camel a legnépszerűbb márkák, mondta el Terry F. Pechacek, az amerikai Járványügyi és Prevenciós Központ Dohányzásellenes Hivatalának tudományos társigazgatója. "A gyárak tagadják, hogy a kiskorúakra irányulnak a hirdetéseik, ám adataink szerint a reklámok továbbra is hatással vannak a gyerekekre." - mondta Pehacek. David Sutton, a Philip Morris amerikai szóvivője megvédte a marketing programot. Szerinte cégük mindent megtesz annak érdekében, hogy csak a felnőtt dohányzókhoz szóljanak hirdetéseikben. A gyerekeknek semmi esetre sem szabad dohányozniuk, jelentette ki.

A gyerekek preferenciái ugyanakkor megegyeznek a felnőttekével. Pechacek szerint minden jelentős cigarettagyárnak van direkt a fiatalok számára gyártott márkája, mely nélkül a cégek bajban lennének. A Marlboro a Philip Morris, a Camel az R. J. Reynolds Tobacco Co., míg a Newport a Lorillard Inc. terméke. A Morbidity and Mortality Weekly Report február 13-i számában megjelent cikk szerint a kisiskolások 78 százaléka és a középiskolások 87 százaléka e három márka egyikét választja cigaretta vásárláskor. Az általános iskolás lányok 50 százaléka és a gimnazista lányok 54 százaléka Marlborot szív, ugyanebben a két korosztályban a fiúk esetében azonban már csak 38, illetve 50 százalék a márka népszerűsége. Camel a kedvenc a kisiskolás fiúk 12 százaléka és a lányok 4 százaléka számára. A mentolos Newportot elsősorban a fekete lakosság számára adják el. A fiatalabb feketék 60 százaléka és a nagyobbak 79 százaléka ezt vásárolja.

A cikkhez kapcsolódó szerkesztői kommentárból kiderül, 2004-ben a tizenévesek 85 százaléka látott dohányreklámot a boltokban, 50 százalékuk az újságokban és magazinokban, míg 33 százalékuk az interneten. A gyerekek 81 százaléka látott tévés, vagy mozis cigarettareklámokat. Az Egészségügyi Világszervezet a reklámok teljes betiltását követeli az alkotmányos keretek betartása mellett. A dohányzás ellenes kampányok Pechacek szerint csak a rászoruló gyerekek 20-30 százalékát érik el, a finanszírozás nem elegendő. 1997-től 2003-ig drámaian csökkent a dohányzó tinédzserek aránya, ekkor azonban megtorpantak a számok.

...

Cikk olvasása az eredeti oldalon...