„A fiatalok védelme a dohányipari manipulációktól, valamint a dohányzás és nikotinhasználat megelőzése”
A dohányipar évtizedek óta agresszív és jelentős erőforrásokkal támogatott stratégiákat alkalmaz szándékosan annak érdekében, hogy vonzalmat ébresszen a fiatalokban a dohány‐ és nikotintermékek iránt. Az iparági belső dokumentumok szerint a dohányipari cégek mélyreható kutatásokat és számításokon alapuló megközelítéseket alkalmaznak a dohányzók új generációjának bevonására, a terméktervezéstől a marketingkampányokig, amelyek célja az, hogy a dohányzásnak tulajdonítható betegségek következtében elhunyt dohányfogyasztók millióit új fogyasztókkal: a fiatalokkal pótolják.
A dohányipar és a kapcsolódó iparágak szisztematikus, agresszív és kitartó taktikáira reagálva, amelyekkel új dohányzókat nyernek meg, a 2020. évi Dohányzásmentes Világnap alkalmából a WHO marketing ellenkampányt szervez, hogy képessé tegye a fiatalokat a nagy dohánygyárak elleni küzdelemre.
A világ nem engedhet meg magának még egy generációt, akiket a dohányipar hazugságai – mint a személyes választás szabadsága támogatásának színlelése ‐ félrevezetnek, miközben ez folyamatosan nyereséget biztosít számukra, függetlenül attól, hogy minden évben emberek milliói fizetnek az életükkel a dohányzás következményei miatt. Ezért a WHO arra ösztönzi a popkulturális, a közösségi médiában szereplő, az otthoni és az iskolai véleményformálókat, – akik elérik és kapcsolatban vannak a fiatalokkal ‐, hogy tárják fel az ipar manipulatív taktikáit, amelyek célja a dohányzók egy új generációjának kialakítása. Fel kell készítenünk a fiatalokat arra, hogyan szálljanak szembe a nagy dohánygyárak hazugságaival és utasítsák el termékeik használatát.
A fentiek érdekében az idei Dohányzásmentes Világnapon a WHO marketing ellenkampányt indít, válaszul a dohányipar és a kapcsolódó iparágak szisztematikus, agresszív és kitartó taktikáira, amelyekkel generációkat vonzanak a dohányzás felé. A világkampány leleplezi a dohányiparral kapcsolatos mítoszokat és felfedi a leggyakrabban alkalmazott megtévesztő taktikáikat. Ez biztosítja a fiatalok számára azokat az ismereteket, amelyek segítségével könnyebben ismerik fel a dohányipari manipulációt, és amelyek felruházzák őket az ilyen jellegű taktikák visszautasításához szükséges eszközökkel, képessé téve őket az azokkal szembeni ellenállásra.
A WHO arra kér minden fiatalt, hogy csatlakozzon a küzdelemhez, amellyel egy új dohányzásmentes generáció alakítható ki. Ez a kampány megerősíti a WHO azirányú tevékenységét, amellyel elősegíti a dohánykereslet csökkentését célzó hatékony beavatkozások országos szintű végrehajtását1, és megvédi azokat az ipar taktikáitól, amelyekkel aláássák a bizonyítékokon alapuló dohányzás‐ellenőrzési politikák végrehajtására irányuló globális és nemzeti erőfeszítéseket.
Hogyan manipulálja a világban a dohányipar és a kapcsolódó iparágak az ifjúságot?
- A fiatalok számára vonzó ízesítések használata a dohány‐ és nikotintermékekben, mint például a cseresznye, a rágógumi és a vattacukor, ami arra ösztönzi a fiatalokat, hogy alulértékeljék a kapcsolódó egészségkockázatokat és elkezdjék ezeket használni. Magyarországon 2020. május 21. óta tilos árusítani illatosított dohánytermékeket, illetve elektronikus cigarettát.
- Letisztult formatervezésű és vonzó termékek, amelyek könnyen hordozhatók és megtévesztően néznek ki (pl. USB pendrive)
- A hagyományos cigaretták „ártalomcsökkentett” vagy „tisztább” jelzőkkel minősített alternatíváinak reklámozása, objektív tudományos eredményekkel történő alátámasztás nélkül
- Hírességek/véleményformálók (influencerek) szponzorálása és dohánymárkák által szponzorált versenyek szervezése a dohány‐ és nikotintermékek népszerűsítésére (pl. Instagram véleményformálói)
- Üzletekben történő marketing a gyermekek által gyakran látogatott boltokban, ideértve az édesség, snack vagy üdítőitalok közelében történő elhelyezést, továbbá az eladók anyagi jutalmazása annak biztosítása érdekében, hogy termékeiket a fiatalok által látogatott helyszínek közelében, vagy kirakatokban jelenítsék meg
- Cigaretta szálanként történő értékesítése, egyéb dohány‐ és nikotintermékek értékesítése az iskolák közelében, ami olcsóbbá és egyszerűbbé teszi az iskoláskorú gyermekek számára a dohány- és nikotintermékekhez való hozzáférést
- A dohánytermékek közvetett marketingje filmekben, televíziós és online műsorokban
- Dohánytermék árusító automaták kihelyezése a fiatalok által gyakran látogatott helyszíneken, vonzó reklámmal és csomagolással álcázva, annak érdekében, hogy kikerüljék a kiskorúak számára történő értékesítésre vonatkozó szabályokat
- A dohányzásra vonatkozó szabályozás fellazítására irányuló peres ügyek, beleértve a figyelmeztető feliratokat, az értékesítési helyen történő képernyős kijelzőket, valamint a gyermekek korlátozott hozzáférésére és a marketingre vonatkozó rendeleteket (különösképpen a dohánytermékek iskolák közelében történő értékesítésének és reklámozásának tilalmára vonatkozó rendelkezéseket).
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2020. évi világkampányát támogató háttér-információk:
- A dohánytermékek évente több, mint 8 millió ember haláláért felelősek. A dohányiparnak és a kapcsolódó iparágaknak bevételeik fenntartása érdekében folyamatosan új fogyasztókra van szükségük azok helyettesítésére, akiknek a halálát okozzák ezek a termékek.
- A dohányipari társaságok több, mint 8 milliárd dollárt költenek évente marketingre és reklámozásra, míg a világon évente 8 millió ember veszíti életét a dohányzás és a dohányfüstnek való kitettség, a passzív dohányzás miatt.
- A dohányipar és a kapcsolódó iparágak taktikái gyermekek és serdülők elérése érdekében a következők:
- Több, mint 15000 ízesítés, amelyek többsége vonzza a gyermekeket és a serdülőkorúakat
- Közösségi média véleményformálóinak és egyéb marketingmódszereknek az alkalmazása
- Szponzorált rendezvények és összejövetelek
- Iskolaiösztöndíjak
- Letisztult, vonzó tervezés
- Termékmegjelenítés a szórakoztató médiában
- Ingyenes termékminták
- A szálanként árult cigaretta elérhetővé teszi a dohányzást és ezáltal könnyebben alakulhat ki függőség
- Termékek értékesítése a gyermekek szemmagasságának szintjén
- Termékmegjelenítés és reklám az iskolák közelében
- A dohányzás a daganatok miatt bekövetkező halálesetek 25%‐értfelelős világviszonylatban. A nikotin‐ és dohánytermék fogyasztás növeli a daganatos, a szív‐ és érrendszeri, valamint a tüdőbetegségek kockázatát.
- Évente több, mint 1.000.000 ember hal meg a világban a környezeti dohányfüstnek való kitettség (passzív dohányzás) következményei miatt.
- Azok a gyermekek és serdülők, akik e‐cigarettát használnak, minimum megkétszerezik az életük későbbi szakaszában a hagyományos dohányzás kialakulásának esélyét.
- Az e‐cigaretta használata megnöveli a szív‐és tüdőbetegségek kockázatát.
- Az e‐cigarettában található nikotin rendkívül erős függőséget okozó anyag, továbbá károsíthatja a gyermekek fejlődésben lévő agyát.
- A shisha/vízipipa használata ugyanolyan káros, mint a dohányzás egyéb formái. A dohányfüst egyes káros alkotóelemeiből, például a szénmonoxidból lényegesen többet is tartalmaz, mint a hagyományos cigaretta füstje.
- A „füstmentes” szó nem azt jelenti, hogy ártalmatlan.
- Drágán megfizet a dohányzásért kinézetének és egészségének romlásával. A dohányzás rossz leheletet, sárga fogakat, ráncos bőrt, egészségtelen tüdőt és gyenge immunrendszert eredményez.
- A vízipipa füst mérgező, olyan anyagokat tartalmaz, amelyek rákot okoznak.
- A rágódohány szájüregi rákot, fogvesztést, rossz fogakat, rákmegelőző elváltozást és ínybetegségeket okozhat.
Az eredeti anyagok fordítását és adaptálását köszönjük Demjén Tibornak, a Dohányzás Fókuszpont vezetőjének.
Források
https://www.who.int/news-room/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2020
https://www.who.int/news-room/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2020/call-to-action
https://www.who.int/news-room/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2020/key-messages
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/tobacco-related-industry-tactics-to-attract-generations
http://www.euro.who.int/en/media-centre/events/events/2020/05/world-no-tobacco-day-2020-protecting-youth
https://fokuszpont.dohanyzasvisszaszoritasa.hu/hu/content/hazai-es-kulfoldi-adatok-tanulmanyok
Továbbii nformációk, hazai szakmai portálok
https://www.dohanyzasvisszaszoritasa.hu/
http://www.koranyi.hu/
http://leszokastamogatas.hu
https://fokuszpont.dohanyzasvisszaszoritasa.hu/