who wntd 2020 banner FB„A fiatalok védelme a dohányipari manipulációktól, valamint a dohányzás és nikotinhasználat megelőzése”

A dohányipar évtizedek óta agresszív és jelentős erőforrásokkal támogatott stratégiákat alkalmaz szándékosan annak érdekében, hogy vonzalmat ébresszen a fiatalokban a dohány‐ és nikotintermékek iránt. Az iparági belső dokumentumok szerint a dohányipari cégek mélyreható kutatásokat és számításokon alapuló megközelítéseket alkalmaznak a dohányzók új generációjának bevonására, a terméktervezéstől a marketingkampányokig, amelyek célja az, hogy a dohányzásnak tulajdonítható betegségek következtében elhunyt dohányfogyasztók millióit új fogyasztókkal: a fiatalokkal pótolják.

A dohányipar és a kapcsolódó iparágak szisztematikus, agresszív és kitartó taktikáira reagálva, amelyekkel új dohányzókat nyernek meg, a 2020. évi Dohányzásmentes Világnap alkalmából a WHO marketing ellenkampányt szervez, hogy képessé tegye a fiatalokat a nagy dohánygyárak elleni küzdelemre.

A világ nem engedhet meg magának még egy generációt, akiket a dohányipar hazugságai – mint a személyes választás szabadsága támogatásának színlelése ‐ félrevezetnek, miközben ez folyamatosan nyereséget biztosít számukra, függetlenül attól, hogy minden évben emberek milliói fizetnek az életükkel a dohányzás következményei miatt. Ezért a WHO arra ösztönzi a popkulturális, a közösségi médiában szereplő, az otthoni és az iskolai véleményformálókat, – akik elérik és kapcsolatban vannak a fiatalokkal ‐, hogy tárják fel az ipar manipulatív taktikáit, amelyek célja a dohányzók egy új generációjának kialakítása. Fel kell készítenünk a fiatalokat arra, hogyan szálljanak szembe a nagy dohánygyárak hazugságaival és utasítsák el termékeik használatát.

A fentiek érdekében az idei Dohányzásmentes Világnapon a WHO marketing ellenkampányt indít, válaszul a dohányipar és a kapcsolódó iparágak szisztematikus, agresszív és kitartó taktikáira, amelyekkel generációkat vonzanak a dohányzás felé. A világkampány leleplezi a dohányiparral kapcsolatos mítoszokat és felfedi a leggyakrabban alkalmazott megtévesztő taktikáikat. Ez biztosítja a fiatalok számára azokat az ismereteket, amelyek segítségével könnyebben ismerik fel a dohányipari manipulációt, és amelyek felruházzák őket az ilyen jellegű taktikák visszautasításához szükséges eszközökkel, képessé téve őket az azokkal szembeni ellenállásra.

A WHO arra kér minden fiatalt, hogy csatlakozzon a küzdelemhez, amellyel egy új dohányzásmentes generáció alakítható ki. Ez a kampány megerősíti a WHO azirányú tevékenységét, amellyel elősegíti a dohánykereslet csökkentését célzó hatékony beavatkozások országos szintű végrehajtását1, és megvédi azokat az ipar taktikáitól, amelyekkel aláássák a bizonyítékokon alapuló dohányzás‐ellenőrzési politikák végrehajtására irányuló globális és nemzeti erőfeszítéseket.

Hogyan manipulálja a világban a dohányipar és a kapcsolódó iparágak az ifjúságot?

  1. A fiatalok számára vonzó ízesítések használata a dohány‐ és nikotintermékekben, mint például a cseresznye, a rágógumi és a vattacukor, ami arra ösztönzi a fiatalokat, hogy alulértékeljék a kapcsolódó egészségkockázatokat és elkezdjék ezeket használni. Magyarországon 2020. május 21. óta tilos árusítani illatosított dohánytermékeket, illetve elektronikus cigarettát.
  2. Letisztult formatervezésű és vonzó termékek, amelyek könnyen hordozhatók és megtévesztően néznek ki (pl. USB pendrive)
  3. A hagyományos cigaretták „ártalomcsökkentett” vagy „tisztább” jelzőkkel minősített alternatíváinak reklámozása, objektív tudományos eredményekkel történő alátámasztás nélkül
  4. Hírességek/véleményformálók (influencerek) szponzorálása és dohánymárkák által szponzorált versenyek szervezése a dohány‐ és nikotintermékek népszerűsítésére (pl. Instagram véleményformálói)
  5. Üzletekben történő marketing a gyermekek által gyakran látogatott boltokban, ideértve az édesség, snack vagy üdítőitalok közelében történő elhelyezést, továbbá az eladók anyagi jutalmazása annak biztosítása érdekében, hogy termékeiket a fiatalok által látogatott helyszínek közelében, vagy kirakatokban jelenítsék meg
  6. Cigaretta szálanként történő értékesítése, egyéb dohány és nikotintermékek értékesítése az iskolák közelében, ami olcsóbbá és egyszerűbbé teszi az iskoláskorú gyermekek számára a dohány- és nikotintermékekhez való hozzáférést
  7. A dohánytermékek közvetett marketingje filmekben, televíziós és online műsorokban
  8. Dohánytermék árusító automaták kihelyezése a fiatalok által gyakran látogatott helyszíneken, vonzó reklámmal és csomagolással álcázva, annak érdekében, hogy kikerüljék a kiskorúak számára történő értékesítésre vonatkozó szabályokat
  9. A dohányzásra vonatkozó szabályozás fellazítására irányuló peres ügyek, beleértve a figyelmeztető feliratokat, az értékesítési helyen történő képernyős kijelzőket, valamint a gyermekek korlátozott hozzáférésére és a marketingre vonatkozó rendeleteket (különösképpen a dohánytermékek iskolák közelében történő értékesítésének és reklámozásának tilalmára vonatkozó rendelkezéseket).

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2020. évi világkampányát támogató háttér-információk:

  1. A dohánytermékek évente több, mint 8 millió ember haláláért felelősek. A dohányiparnak és a kapcsolódó iparágaknak bevételeik fenntartása érdekében folyamatosan új fogyasztókra van szükségük azok helyettesítésére, akiknek a halálát okozzák ezek a termékek.
  2. A dohányipari társaságok több, mint 8 milliárd dollárt költenek évente marketingre és reklámozásra, míg a világon évente 8 millió ember veszíti életét a dohányzás és a dohányfüstnek való kitettség, a passzív dohányzás miatt.
  3. A dohányipar és a kapcsolódó iparágak taktikái gyermekek és serdülők elérése érdekében a következők:
    1. Több, mint 15000 ízesítés, amelyek többsége vonzza a gyermekeket és a serdülőkorúakat
    2. Közösségi média véleményformálóinak és egyéb marketingmódszereknek az alkalmazása
    3. Szponzorált rendezvények és összejövetelek
    4. Iskolaiösztöndíjak
    5. Letisztult, vonzó tervezés
    6. Termékmegjelenítés a szórakoztató médiában
    7. Ingyenes termékminták
    8. A szálanként árult cigaretta elérhetővé teszi a dohányzást és ezáltal könnyebben alakulhat ki függőség
    9. Termékek értékesítése a gyermekek szemmagasságának szintjén
    10. Termékmegjelenítés és reklám az iskolák közelében
  4. A dohányzás a daganatok miatt bekövetkező halálesetek 25%‐értfelelős világviszonylatban. A nikotin‐ és dohánytermék fogyasztás növeli a daganatos, a szív‐ és érrendszeri, valamint a tüdőbetegségek kockázatát.
  5. Évente több, mint 1.000.000 ember hal meg a világban a környezeti dohányfüstnek való kitettség (passzív dohányzás) következményei miatt.
  6. Azok a gyermekek és serdülők, akik e‐cigarettát használnak, minimum megkétszerezik az életük későbbi szakaszában a hagyományos dohányzás kialakulásának esélyét.
  7. Az e‐cigaretta használata megnöveli a szív‐és tüdőbetegségek kockázatát.
  8. Az e‐cigarettában található nikotin rendkívül erős függőséget okozó anyag, továbbá károsíthatja a gyermekek fejlődésben lévő agyát.
  9. A shisha/vízipipa használata ugyanolyan káros, mint a dohányzás egyéb formái. A dohányfüst egyes káros alkotóelemeiből, például a szénmonoxidból lényegesen többet is tartalmaz, mint a hagyományos cigaretta füstje.
  10. A „füstmentes” szó nem azt jelenti, hogy ártalmatlan.
  11. Drágán megfizet a dohányzásért kinézetének és egészségének romlásával. A dohányzás rossz leheletet, sárga fogakat, ráncos bőrt, egészségtelen tüdőt és gyenge immunrendszert eredményez.
  12. A vízipipa füst mérgező, olyan anyagokat tartalmaz, amelyek rákot okoznak.
  13. A rágódohány szájüregi rákot, fogvesztést, rossz fogakat, rákmegelőző elváltozást és ínybetegségeket okozhat.

Az eredeti anyagok fordítását és adaptálását köszönjük Demjén Tibornak, a Dohányzás Fókuszpont vezetőjének.

 

Források
https://www.who.int/news-room/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2020
https://www.who.int/news-room/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2020/call-to-action
https://www.who.int/news-room/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2020/key-messages
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/tobacco-related-industry-tactics-to-attract-generations
http://www.euro.who.int/en/media-centre/events/events/2020/05/world-no-tobacco-day-2020-protecting-youth
https://fokuszpont.dohanyzasvisszaszoritasa.hu/hu/content/hazai-es-kulfoldi-adatok-tanulmanyok

Továbbii nformációk, hazai szakmai portálok

https://www.dohanyzasvisszaszoritasa.hu/
http://www.koranyi.hu/
http://leszokastamogatas.hu
https://fokuszpont.dohanyzasvisszaszoritasa.hu/

 

Videók